Proszę o polecenie podobnych filmów do Drabiny Jakubowej - nie chodzi mi o filmy o wojnie w Wietnamie, ale o takie, w których bohater nie wie, co jest prawdą, a co fikcją, gubi się w swoich halucynacjach i fantasmagoriach, a widz razem z nim. Albo - do pewnego momentu wszystko układa się w logiczną całość, aż nagle okazuje się, że to, co widzieliśmy, nie wydarzyło się naprawdę. Zakończenie nie musi wszystkiego wyjaśniać, może być dwuznaczne. Gatunek dowolny.
Poza Drabiną, na myśl mi przychodzą:
Podziemny krąg
Mechanik
Zagubiona autostrada
American Psycho
Wyspa tajemnic
Sekretne okno
Nieproszeni goście
Inni
Gothika
Bunkier
1408
Repo Men - Windykatorzy
Moon
Szósty zmysł
Coś jeszcze?
Stay - Zostań. Bardzo podobna konwencja, choć jednak mi się średnio podobał. Ale zdania są podzielone, więc warto.
Na FW ma dość wysoką ocenę, a w obsadzie widzę Ryana Goslinga, także jak dla mnie zapowiada się ciekawie. Dziękuję za odpowiedź.
Ja obejrzałam "STAY" parę dni temu i jestem zachwycona tym obrazem. Trudny i niezrozumiały dla większości, ale dla inteligentnego i wrażliwego widza będzie to prawdiwa uczta filmowa.
Jak niezrozumiały ;) Moim zdaniem był strasznie rozciągnięty, całość dałoby się zamieścić w teledysku do dobrej piosenki. Ale wiadomo, każdy ma różne zdanie :)
Świeżo po sensie - rewelacyjny film, a Tobie tylko średnio się podobał? W każdym razie dziękuję za polecenie, to dokładnie to, o co mi chodziło. :)
Dla mnie był taki zbyt rozciapciany. Starano się zrobić go w takiej konwencji onirycznej, a tak naprawdę wyszedł taki trochę przerost formy nad treścią ze świetną historią i scenariuszem, który mógłby być sto razy lepszy. Ale cieszę się, że pomogłam! :)
O tak, zdecydowanie - właśnie skończyłam oglądać. Świetny film, ale rozczarowała mnie odrobinę końcówka, w której wszystko się wyjaśnia. Chyba jednak wolę niedomówienia. :)
Połowy z wymienionych filmów nie wrzuciłbym do jednego worka z "Drabiną".
Niech ci będzie - "Pająk". Tylko ten w którym gra Ralph Fiennes, a nie Tobey Maguire. ;)
Zdaję sobie sprawę, że wiele z nich to zupełnie inna liga niż Drabina, ale chyba wiesz o co mi chodzi, prawda? :)
Dziękuję za podpowiedź, na pewno sprawdzę.
Lśnienie widziałam, nie bardzo mi tu pasuje. Łabędzia mam już na liście do obejrzenia, Lokatora na pewno sprawdzę, dziękuję.
Obejrzałam. Świetny film, choć zbyt cukierkowe zakończenie trochę zepsuło mi odbiór całości. Niemniej, dziękuję za polecenie. :)
ten film nie ma cukierkowego zakończenia.. to wszystko dzieje się w głowie głównego bohatera. on to wymyśłił by odkupić swoje winy ;P
też szukałem tego typu filmów, mieszczą się w pojęciu tzw "mindf*cków", radze wśród nich poszukać :)
http://www.classreal.com/index.php
http://www.listal.com/list/mindf*ck-xiceser [cenzura w linku, nie chcial przejsc]
Przejrzałam, obie listy na pewno bardzo przydatne i skorzystam, także dziękuję. :)
Jednak szczególnie na drugiej (tę przejrzałam w całości) jest wiele filmów, które mi kompletnie nie pasują, jak choćby Iluzjonista, Prestiż, Requiem dla snu, Lśnienie jak pisałam niżej i jeszcze sporo innych.
Właśnie obejrzałam. Mogę powiedzieć tylko: WOW. Dokładnie takich filmów szukam. Dziękuję za polecenie, nie wiem jak mogłam do tej pory żyć i go nie znać. To chyba przez te uparte skojarzenia, że to o mafii (Donnie Brasco)...
Jeszcze raz dzięki, już kocham ten film. :)
No to cieszę się, że pomogłem :) Ja oglądałem go dosłownie kilkanaście razy i do tej pory jestem zachwycony :) Pozdrawiam.
Odmienne stany świadomości
http://www.filmweb.pl/film/Odmienne+stany+%C5%9Bwiadomo%C5%9Bci-1980-8280
Memento właśnie dzisiaj obejrzałam. ;)
Wszystkie części Efektu motyla też widziałam, ale ta seria akurat nie pasuje mi tutaj w ogóle.
Jestem świeżo po seansie Mulholland Drive - rewelacyjny film. Nie aż tak zagmatwany jak Zagubiona autostrada tego samego reżysera - żeby zrozumieć i zinterpretować Autostradę musiałam się posiłkować wywiadami z Lynchem znalezionymi w necie, z Mullholand poradziłam sobie sama - ale i tak robi ogromne wrażenie. Warto było poświęcić prawie dwie i pół godziny, dzięki. :)
Aktualizuję listę.
Widziałam:
Drabina Jakubowa
Podziemny krąg
Mechanik
Zagubiona autostrada
American Psycho
Wyspa tajemnic
Sekretne okno
Nieproszeni goście
Inni
Gothika
Bunkier
1408
Repo Men - Windykatorzy
Moon
Szósty zmysł
K-PAX
Harry Angel
Memento
Vanilla Sky
Czarny Łabędź
Donnie Darko
Do obejrzenia:
Stay - Zostań
Otwórz oczy
Pająk
Lokator
Kłamstwo
Obłęd
Ręka Boga
Mr. Nobody
Odmienne stany świadomości
Heartless - W świecie demonów
Mulholland Drive
Irreversible
Don Juan DeMarco
Oczywiście wszelkie nowe propozycje mile widziane. :)